Styrke sine nettsider

Bell 525 Relentless, neste helikoptertype i Nordsjøen?

Neste generasjon teknologi – Bell 525 Rentless
Industri Energi Equinor Sokkel ble i denne uken invitert til å få en presentasjon og informasjon om det nyutviklede offshorehelikopteret Bell 525 Relentless.
Bell 525 Relentless er et nyutviklet mellomstort helikopter med plass til 16 offshorearbeidere. Helikopteret er utstyrt med såkalt fly-by-wire, et system som erstatter konvensjonelle manuelle kontroller med elektriske signaler.
Det var Bell sin representant i Norge, Ole Petter Bakken, som ønsket leder av Industri Energi Equinor Sokkel Per Steinar Stamnes velkommen til å få se Bell 525 og teste kabinen på Sola utenfor Stavanger.
Tanken var at den største fagforeninga på norsk sokkel skulle få bedre kjennskap til og informasjon om det nyutvikla helikopteret Bell 525. Wintershall Dea har en intensjonsavtale om å ta i bruk det nyutviklede helikopteret Bell 525 på flygninger fra Bergen til Brage-feltet første kvartal 2023.

Leder Per Steinar Stamnes i Industri Energi Equinor Sokkel besiktiger Bell 525 Relentless

Stamnes sier at helikoptersikkerhet er svært viktig for medlemmene og noe Industri Energi Equinor Sokkel er opptatt av. Derfor er det viktig å ha kjennskap til og kunnskap om det som vil komme på norsk sokkel.
-Det første jeg la merke til er utsikten fra kabinen, som er upåklagelig med digre vinduer på sidene og god sikt framover. Kabinen oppleves som lys og luftig. Det er store vinduer, som er viktig ved eventuell evakuering, men også i forhold til opplevd sikkerhet. Setene er brede, godt polstret og svært behagelige i forhold til setene på dagens offshoremaskiner, sier Per Steinar.
-Vinkelen på ryggstøtten er litt bedre enn i S92, fortsetter Stamnes.
-Ønsket er at en kan vinkle det enda noen grader for at det skal bli mer behagelig å fly til og fra jobb, sier Stamnes.

Ole Petter Bakken informerer om at det er omtrent ingen vibrasjoner som sammen med automatikken, i kombinasjon med såkalt fly-by-wire-system, gjør det «smooth» å fly. Det er et utrolig smart helikopter som reduserer sjansen for at piloten gjør feil, samtidig som det føles svært komfortabelt.
Fly-by-wire-teknologi innebærer at helikopteret styres med elektriske signaler som går fra pilotens kontroller, via en datamaskin, til rotorer og rorflatene. Det gir forbedret ytelse og økt stabilitet, sammenliknet med konvensjonelle systemer.
-Bell 525 er betydelig raskere enn andre helikopter på sokkelen i dag, sier Ole Petter Bakken. Til tross for den høye hastigheten flyr det «silkemykt» med lite vibrasjoner og med mindre støy.
I tillegg er girboksen desigenet for dry-run og skal kunne fly en time uten girolje uten problemer, forteller Bakken videre.
Samtidig er det noe mindre enn dagens offshorehelikoptre, med plass til 16 passasjerer, mens Sikorsky S92 tar 19 passasjerer.
Bell 525 bruker mindre fuel, og slipper ut 21 % mindre CO2 enn dagens S92.
Bakken forventer at maskinen er sertifisert av amerikanske og europeiske myndigheter i 2020/21 og klar for det norske offshoremarkedet med fullt avisingsutstyr innen 2022/23.
Og da ser Bell sin representant i Norge det positivt på å få introdusert en ny helikoptertype til på norsk sokkel i tillegg til arbeidshesten S92.

Leder av LOs helikopterutvalg Henrik Fjeldsbø har tidligere uttalt at vi stoler på Sikorsky S92-helikoptre som i dag bringer oljearbeidere til og fra sokkelen, men det er for sårbart å bruke bare én helikoptertype i offshoretrafikk.

Stamnes avslutter med at det er Equinor som beslutter hvilke helikoptertyper de ønsker i sin portefølje, og at de er veldig fornøyd med S92.
-Industri Energi Equinor Sokkel er også veldig fornøyd med S92, som er en driftssikker maskin, fortsetter Stamnes.
-Equinor har en policy om at de ikke  ønsker å være «first custom», og vil ta i bruk velkjent teknologi før de vil ta inn nye helikoptertyper, men det virker som at Bell 525 uansett vil komme på norsk sokkel i regi av Wintershall i løpet av neste år, sier Stamnes.
-Vi vil følge med på deres erfaringer avslutter Stamnes.